Algemene voorwaarden

Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 – Opdrachtgever: de partij die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
1.2 – Opdrachtnemer Christian van der Noll, Mahuma.

Artikel 2: Toepasselijkheid

2.1 – Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden, offertes, uurtarief en overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
2.2 – Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien en voor zover zij uitdrukkelijk en schriftelijk tussen beide partijen zijn overeengekomen.

Artikel 3: Overeenkomst

3.1 – Deze overeenkomst is tot stand gekomen omdat Opdrachtgever zelf niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt voor een goede uitvoering van de Opdracht. Opdrachtnemer zal de in het voorstel omschreven opdracht verrichten, waarbij hij de bedoelde kennis en vaardigheden zal inzetten.
3.2 – Opdrachtnemer verplicht zich de werkzaamheden in het kader van de opdracht voor Opdrachtgever zoals beschreven in Bijlage 1 rekening houdend met de specifieke kennis en vaardigheden die Opdrachtnemer bezit naar beste weten en kunnen te zullen uitvoeren.
3.3 – Opdrachtgever verklaart zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat Opdrachtnemer ook ten behoeve van andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht.
3.4 – Deze overeenkomst is een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 BW e.v.
3.5 – Partijen verklaren uitdrukkelijk dat noch deze overeenkomst, noch de relatie die ontstaat ten gevolge van het verrichten van de werkzaamheden door Opdrachtnemer in het kader van deze overeenkomst of de opdracht een arbeidsovereenkomst inhoudt in de zin van artikel 7:610 BW e. v., noch beoogt in te houden.
3.6 – Partijen kiezen ervoor om in voorkomende gevallen de fictieve dienstbetrekking van thuiswerkers of gelijkgestelden zoals bedoeld in de artikelen 2b en 2c Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965 en de artikelen 1 en 5 van het Besluit aanwijzing gevallen waarin arbeidsverhoudingen als dienstbetrekking wordt beschouwd (Besluit van 24 december 1986, Stb. 1986, 655), buiten toepassing te laten en daartoe deze Overeenkomst op te stellen en te ondertekenen voordat uitbetaling plaatsvindt.
3.7 – Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel zelfstandig en deelt de werkzaamheden zelfstandig in. Opdrachtnemer verricht de werkzaamheden naar eigen inzicht en zonder toezicht en leiding van Opdrachtgever. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met Opdrachtgever plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Ook kan Opdrachtgever aanwijzingen en instructies geven omtrent het beoogde doel van de opdracht, voor zover dit niet de wijze van uitvoeren van de opdracht raakt. Indien nodig voor de werkzaamheden richt Opdrachtnemer zich naar de werktijden bij Opdrachtgever.
3.8 – Opdrachtgever verstrekt Opdrachtnemer alle bevoegdheid en informatie benodigd voor een goede uitvoering van de opdracht.
3.9 – Opdrachtnemer neemt bij het aangaan van de overeenkomst een inspanningsverplichting op zich en verplicht zich derhalve de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en als een zorgvuldig handelend beroepsbeoefenaar uit te voeren.
3.10 – Indien enige bepaling van deze overeenkomst, dan wel de daarbij behorende bijlagen nietig is of vernietigd wordt, dan wel ertoe leidt dat geen sprake meer zou zijn van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 BW, dan worden deze bepalingen geacht niet te gelden tussen partijen en zullen partijen alsdan in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van die bepalingen overeen te komen.

Artikel 4: Ter beschikking stellen van informatie door de opdrachtgever

4.1 –  Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig haar oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen, dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de opdracht, tijdig in gewenste vorm en op de gewenste wijze aan opdrachtnemer ter beschikking te stellen.
4.2 –  Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
4.3 –  Indien de voor de uitvoering van de opdracht benodigde gegevens niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan opdrachtnemer worden verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
4.4 –  Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde bescheiden aan opdrachtgever geretourneerd.

Artikel 5: Uitvoering van de opdracht en meerwerk

5.1 – Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht wordt uitgevoerd. Opdrachtnemer zal haar werkzaamheden naar beste kunnen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van haar verwacht kan worden. Deze verplichting heeft het karakter van een ‘inspanningsverplichting’, omdat het bereiken van het beoogde resultaat niet kan worden gegarandeerd.
5.2 – Opdrachtnemer kan pas dan meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe opdracht is verstrekt, indien opdrachtgever hiervoor, voorafgaand aan de meerwerkzaamheden, toestemming heeft verleend, tenzij de aard van het meerwerk, dan wel de spoedeisendheid van de werkzaamheden zodanig is, dat voorafgaande toestemming niet kan worden afgewacht.
5.3 – Indien opdrachtnemer derden bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken voor het verrichten van substantiële werkzaamheden, zal zij daartoe slechts overgaan na daarover met opdrachtgever overeenstemming te hebben bereikt, tenzij de aard van het werk, dan wel de spoedeisendheid van de werkzaamheden zodanig is, dat voorafgaande toestemming niet kan worden afgewacht

Artikel 6: Geheimhouding

6.1 – Opdrachtnemer is, tenzij zij een wettelijke of beroepsplicht heeft tot bekendmaking, verplicht tot geheimhouding tegenover derden.
6.2 – Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die door de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.
6.3 – Opdrachtnemer zal haar verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door haar eventueel ingeschakelde derden.

Artikel 7: Vergoeding

7.1 – De vergoeding van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verrichte opdracht.
7.2 – De vergoeding wordt berekend op basis van het over de betreffende periode geldende uurtarief van de opdrachtnemer zoals bevestigd aan opdrachtgever.
7.3 – Zolang de opdracht niet is voltooid, is opdrachtnemer bevoegd tussentijds te factureren.
7.4 – Reistijd wordt maandelijks gefactureerd als onderdeel van de overig gemaakte uren t.b.v. de opdracht.
7.5 – Per kilometer wordt er 30 cent reiskostenvergoeding in rekening gebracht.

Artikel 8: Betaling

8.1 – Betaling door opdrachtgever dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum op het door opdrachtnemer aangegeven rekeningnummer, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
8.2 – Indien opdrachtgever niet binnen de onder 8.1 gestelde termijn heeft betaald, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is opdrachtnemer gerechtigd, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, vanaf de vervaldag de opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening.
8.3 – Indien betaling binnen de gestelde betalingstermijn achterwege blijft, zal opdrachtnemer een aanmaning sturen. Indien betaling achterwege blijft binnen de in de aanmaning gestelde termijn kan opdrachtnemer zijn werkzaamheden opschorten, ook voor andere opdrachten van opdrachtgever dan waarop de onbetaalde factuur betrekking heeft. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventueel uit een dergelijke opschorting voortvloeiende schade. Opdrachtnemer is verder gerechtigd alle stukken, al dan niet met betrekking tot de opdracht waarop de onbetaalde factuur betrekking heeft, onder zich te houden tot op het moment dat betaling heeft plaatsgevonden.
8.4 – In geval van liquidatie, (dreigend) faillissement of surseance van betaling van opdrachtgever zullen de verplichtingen van opdrachtgever direct opeisbaar zijn.
8.5 – Alle in redelijkheid door opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten die opdrachtnemer als gevolg van de niet-nakoming door opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen, komen ten laste van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het verschuldigde bedrag met een minimum van Euro 125,-.
8.6 – Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar oordeel van opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door opdracht-nemer te bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de (verdere) uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan op-drachtnemer uit welke hoofde dan ook verschuldigd is, direct opeisbaar.

Artikel 9: Reclamatie

9.1 – Reclamatie met betrekking tot het factuurbedrag dienen binnen 14 dagen na factuurdatum door opdrachtgever aan opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt.
9.2 – Opdrachtgever is niet bevoegd tot opschorting van zijn betalingsverplichtingen wegens reclames zoals bedoeld in 9.1.
9.3 – Indien opdrachtgever niet binnen de door artikel 1 gestelde termijn heeft gereclameerd, vervallen al zijn rechten en aanspraken uit welke hoofde dan ook, ter zake van hetgeen hij binnen die termijn had kunnen reclameren.

Artikel 10: Opzegging

10.1 – Opdrachtnemer en opdrachtgever kunnen te alle tijden tussentijds de overeenkomst opzeggen indien één van hen van mening is, dat de opdrachtuitvoering niet meer kan of hoeft plaats te vinden conform de opdrachtbevestiging en eventuele latere additionele opdrachtspecificaties, dan wel voortzetting van de werkzaamheden in redelijkheid niet meer van opdrachtnemer kan worden gevergd. Onder dit laatste geval dienen liquidatie en faillissement van de opdrachtgever in elk geval te worden gerekend.
10.2 – Tussentijdse opzegging dient schriftelijk en gemotiveerd aan de wederpartij te worden medegedeeld. Indien de partij die opzegt dit nalaat, kan de wederpartij de opzegging schriftelijk bevestigen.
10.3 – Zegt opdrachtgever de overeenkomst op dan is opdrachtgever verplicht aan opdracht-nemer een vergoeding te bepalen van 30% van de opdrachtsom, zijnde een vergoeding voor door de opdrachtnemer reeds gemaakte algemene kosten en winstderving, alsmede de door opdrachtnemer gemaakte kosten in verband voor de opdracht ingekochte zaken. Deze zaken zullen ter beschikking van opdrachtgever worden gesteld.

Artikel 11: Aansprakelijkheid

11.1 – Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
11.2 – Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal € 2500-, De eventueel door opdrachtnemer aan opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding zal echter nimmer hoger zijn dan het bedrag waarvoor de aansprakelijkheid van opdrachtnemer in voorkomend geval door verzekering is gedekt.
11.3 – Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a] De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en
de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op de schade in de zin van deze voorwaarden.
b] De eventuele redelijke kosten gemaakt om de
gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan opdrachtnemer toegerekend kunnen worden.
c] De redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of
beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
11.4 – Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder inbegrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
11.5 – De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.
11.6 – Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvoldoende informatie heeft verstrekt, tenzij opdrachtgever aantoont, dat de schade veroorzaakt is door opzet of grove schuld van opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.

Artikel 12: Wijziging van de voorwaarden

12.1 – Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen en opdrachtgever hier tijdig schriftelijk over te informeren indien dit van toepassing is op de aangenomen of aan te nemen opdracht. Als in aanvulling op deze voorwaarden nog een opdrachtovereenkomst wordt gesloten, dan prevaleert de overeenkomst in geval van strijd met deze voorwaarden.

Artikel 13: Vervaltermijn

13.1 – Indien opdrachtgever van oordeel is dat opdrachtnemer de opdracht niet tijdig, niet volledig of niet behoorlijk heeft uitgevoerd, is de opdrachtgever gehouden zulks onverwijld schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar te maken en de daarop gebaseerde aanspraken binnen één jaar na dagtekening van de hiervoor bedoelde kennisgeving, dan wel binnen één jaar nadat de kennisgeving had behoren te worden gedaan, in rechte geldend te maken, bij gebreke waarvan al zijn rechten en aanspraken ter dier zake vervallen door het verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn.

Artikel 14. Verwerking Persoonsgegevens

14.1 – Voor zover bij het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van de dienstverlening van Mahuma persoonsgegevens van een wederpartij worden verwerkt, zullen deze persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt, overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Algemene Verordening Gegevensbescherming.
14.2 – In aanvulling op het voorgaande lid merkt Mahuma nog op dat er passende technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de van een wederpartij verwerkte persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de huidige stand van de techniek en de aard van de verwerking.

Artikel 15: Toepasselijk recht

15.1 – Alle overeenkomsten, werkzaamheden en offertes tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlands Recht.

cropped-Color-logo-no-background.png
Contact
Scroll to Top